Επιστολή προς Υπ. Παιδείας & Θρησκευμάτων για τους οδηγούς σπουδών ΣΑΕΚ

Επιστολή προς Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, σχετικά με τους οδηγούς ΣΑΕΚ

Προς:

Α. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Πιερρακάκη Κυριάκο
Β. Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κα. Λυτρίβη Ιωάννα
Γ. Γενική Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας, κα. Καφετζοπούλου Όλγα

ΘΕΜΑ: " Επισημάνσεις σχετικά με τους νέους οδηγούς σπουδών ΣΑΕΚ – Άμεση αναστολή"

 

Αξιότιμοι/ες κύριοι/κυρίες

Κατόπιν της δημοσίευσης των 130 οδηγών σπουδών αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης ΣΑΕΚ, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε κάποια κατ΄ατη γνώμη μας σημαντικά προβλήματα που διαπιστώθηκαν και να προτείνουμε τρόπους επίλυσης αυτών.

Συγκεκριμένα, με την υπ’ αριθμ. ΦΒ6/94147/Κ3 απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η οποία δημοσιεύθηκε στο με αριθμ. 4920/τ. Β/28-8-2024 ΦΕΚ, εγκρίθηκαν και αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και του ΕΟΠΠΕΠ 130 οδηγοί σπουδών αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης ΣΑΕΚ, οι οποίοι προβλέπεται να τεθούν σε εφαρμογή για τους/τις νεοεγγραφέντες/είσες στις ΣΑΕΚ για το Α΄ εξάμηνο του εκπαιδευτικού έτους 2024-2025. Ωστόσο, μας δημιουργήθηκαν αρκετοί προβληματισμοί, σε ό,τι αφορά σε μαθήματα της ειδικότητας ΠΕ88.04 Διατροφής, τους οποίους σας παραθέτουμε παρακάτω:

α) Στην ειδικότητα με τίτλο «Βοηθός Παιδαγωγών Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας» παρατηρούμε ότι έχει εξαιρεθεί το μέχρι πρόσφατα διδαχθέν μάθημα «Στοιχεία Διαιτητικής». Δεδομένου ότι τα προβλήματα υγείας, τα οποία σχετίζονται με τη διατροφή, με πολυπληθέστερο την παιδική παχυσαρκία, αποτελεί μείζονος σημασίας θέμα που απασχολεί την ιατρική κοινότητα, εκτιμούμε ότι μία θεματική ενότητα με τίτλο «Βασικές Αρχές Διατροφής» είναι αναγκαίο να ενταχθεί στη συγκεκριμένη ειδικότητα ΣΑΕΚ, ώστε οι απόφοιτοι αυτών να είναι να σε θέση, όσο τους σε επιτρέπεται κατά την άσκηση των επαγγελματικών τους καθηκόντων, να διαμορφώνουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες, να διαπιστώνουν εγκαίρως προβλήματα που αφορούν στη διατροφή παιδιών πρώιμης παιδικής ηλικίας και να προτείνουν συνεργασία με επαγγελματίες του χώρου που με επιστημονικό τρόπο μπορούν να τα αντιμετωπίσουν.

β) Στην ειδικότητα με τίτλο «Ειδικός Αισθητικής και Τέχνης του Μακιγιάζ» στο Γ΄ εξάμηνο έχει ενταχθεί η θεματική ενότητα «Διαιτολογία», όπου στα ελάχιστα απαιτούμενα προσόντα των εκπαιδευτών/τριών αναφέρονται: «Πτυχιούχοι Διαιτολογίας-Διατροφής ΑΕΙ, ελλείψει αυτών, πτυχιούχοι Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής, ελλείψει αυτών πτυχιούχοι Αισθητικής-Κοσμητολογίας». Παρατηρούμε ότι αυτό στη συγκεκριμένη ειδικότητα (όπως και σε άλλες που θα αναφερθούν παρακάτω) υιοθετείται μια «συντεχνιακή λογική». Προτείνουμε τα προσόντα εκπαιδευτών/τριών να αντικατασταθούν ως εξής: «Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευσης ΑΕΙ/ΤΕΙ (Επίπεδο 6) ειδικότητας Διατροφής και Διαιτολογίας ή Διαιτολογίας και Διατροφολογίας ή Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας ή Επιστήμης Διατροφής - Διαιτολογίας, ελλείψει αυτών, ειδικότητας Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων ή ειδικότητας Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου», δεδομένου ότι στο πλαίσιο καθηκόντων των πτυχιούχων Αισθητικής-Κοσμητολογίας δεν εντάσσονται θέματα που άπτονται της διατροφής-διαιτολογίας και, οπωσδήποτε, η ένταξη ενός και μόνο μαθήματος στο πρόγραμμα σπουδών σε προπτυχιακό επίπεδο δεν καλύπτει την απαιτούμενη γνώση και ικανότητα των αποφοίτων της συγκεκριμένης ειδικότητας για διδασκαλία παρόμοιων μαθημάτων ή μαθησιακών ενοτήτων σε άλλες εκπαιδευτικές δομές.

γ) Το ίδιο παρακαλούμε όπως εφαρμοστεί και στην ειδικότητα με τίτλο «Τεχνικός Αισθητικός Ποδολογίας - Καλλωπισμού Νυχιών και Ονυχοπλαστικής» προς αντικατάσταση των αναφερόμενων «Δίπλωμα Επιστημών Διατροφής & Διαιτολογίας ΑΕΙ/ΤΕΙ ή ειδικότητας Αισθητικής και Κοσμητολογίας ΑΕΙ/ΤΕΙ» για τη θεματική ενότητα «Διαιτολογία» Β΄ εξαμήνου.

δ) Το ίδιο, επίσης, και στην ειδικότητα με τίτλο «Ειδικός Φροντίδας Ηλικιωμένων», όπου στη θεματική ενότητα «Διατροφική Υποστήριξη Ηλικιωμένων» Β΄ εξαμήνου σύμφωνα με τον προτεινόμενο οδηγό απαιτείται «Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευσης ΑΕΙ/ΑΤΕΙ Διατροφής και Διαιτολογίας, κατά προτεραιότητα με μεταπτυχιακό τίτλο ειδίκευσης συναφούς γνωστικού αντικειμένου (Γεροντολογίας), ελλείψει αυτών Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευσης ΑΕΙ/ΑΤΕΙ Νοσηλευτικής κατά προτεραιότητα με ειδικότητα Γεροντολογικής Νοσηλευτικής ή Κοινοτικής/Δημόσιας Υγείας ή Ψυχικής Υγείας ή Παθολογικής Νοσηλευτικής», που προτείνουμε να αντικατασταθεί ως εξής: «Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευσης ΑΕΙ/ΤΕΙ (Επίπεδο 6) ειδικότητας Διατροφής και Διαιτολογίας ή Διαιτολογίας και Διατροφολογίας ή Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας ή Επιστήμης Διατροφής- Διαιτολογίας, ελλείψει αυτών, Ιατρικής ή Νοσηλευτικής ή Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, κατά προτίμηση με ειδίκευση στη Διατροφή του Ανθρώπου ή/και τη Γεροντολογία».

ε) Ως προς τις ειδικότητες που σχετίζονται με γυμναστική και προπονητική:

Συγκεκριμένα, στις ειδικότητες με τίτλο «Εκπαιδευτής γυμναστικής με βάρη», «Εκπαιδευτής Ελεύθερης Γυμναστικής - Aerobics», «Προπονητής Αντισφαίρισης», «Προπονητής Καλαθοσφαίρισης», «Προπονητής Κλασικού Αθλητισμού», «Προπονητής κολύμβησης», «Προπονητής Πετοσφαίρισης» και «Προπονητής Ποδοσφαίρου». Εκτιμούμε ότι θα πρέπει να εντάσσεται η θεματική ενότητα «Διατροφή για την Αθλητική Απόδοση και την Υγεία». Τεχνηέντως, αναφέρεται ως προτεραιότητα απαιτούμενων προσόντων το Πτυχίο ΤΕΦΑΑ/ΣΕΦΑΑ, κάτι που θεωρούμε άκρως αναποτελεσματικό, ειδικά σε περιπτώσεις που δεν έχουν μεταπτυχιακές σπουδές στην Αθλητική Διατροφή και Διαιτολογία. Πρότασή μας είναι να αντικατασταθεί το προφίλ εκπαιδευτών/τριών ως εξής: «Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευσης ΑΕΙ/ΤΕΙ (Επίπεδο 6) ειδικότητας Διατροφής και Διαιτολογίας ή Διαιτολογίας και Διατροφολογίας ή Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας ή Επιστήμης Διατροφής- Διαιτολογίας (κατά προτίμηση κάτοχοι επιμόρφωσης ή Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Αθλητική Διατροφή ή τη μεγιστοποίηση της αθλητικής απόδοσης), ελλείψει αυτών, Φυσικής Αγωγής, κάτοχοι Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Αθλητική Διατροφή».

στ) Στην ειδικότητα με τίτλο «Στέλεχος τεχνολογίας και ελέγχου τροφίμων και ποτών» στη θεματική ενότητα «Αρχές Διατροφής» προτείνεται «Πτυχίο επιστήμης διατροφής και διαιτολογίας ή πτυχίο διαιτολογίας και διατροφολογίας ή πτυχίο διαιτολογίας και διατροφής ή, εν ελλείψει, Πτυχίο γεωπονίας επιστήμης τροφίμων και διατροφής του ανθρώπου ή, εν ελλείψει, πτυχίο γεωπονίας επιστήμης τροφίμων και διατροφής». Αρχικά, εκτιμούμε ότι αδίκως περιορίστηκαν οι ώρες του μαθήματος από 10 (4 στο Α΄ εξάμηνο και 6 στο Β΄ εξάμηνο) σε μόλις 2 ώρες στο Α΄ εξάμηνο σπουδών και, οπωσδήποτε, δεν μπορεί να καλυφθεί η προτεινόμενη ύλη εντός 30 μόνο ωρών, όπως συμπτύχθηκε! Κατόπιν, η ανάλυση της θεματικής ενότητας, όπως περιγράφεται στη σελ. 30 χρήζει διορθωτικών παρεμβάσεων, ενδεχομένως με τη συμβολή συναδέλφων της ειδικότητας ΠΕ88.04 Διατροφής. Τέλος, επειδή στα καθήκοντα των Γεωπόνων ουδέποτε συμπεριλαμβάνονταν όσα περιγράφονται στην ανάλυση της θεματικής ενότητας και, κυρίως (ενδεικτικά) η μέτρηση του ΔΜΣ, η εκτίμηση και ο υπολογισμός διατροφικών αναγκών του ατόμου, η διατροφή σε διάφορες ηλικιακές ομάδες, ο υπολογισμός ενεργειακών αναγκών κ.ά. προτείνουμε το προφίλ εκπαιδευτών/τριών να αντικατασταθεί ως εξής: «Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευσης ΑΕΙ/ΤΕΙ (Επίπεδο 6) ειδικότητας Διατροφής και Διαιτολογίας ή Διαιτολογίας και Διατροφολογίας ή Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας ή Επιστήμης Διατροφής - Διαιτολογίας, ελλείψει αυτών, ειδικότητας Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων ή ειδικότητας Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου».

ζ) Στις ειδικότητες με τίτλο «Τεχνικός αρτοποιίας - ζαχαροπλαστικής» και «Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης - Αρχιμάγειρας (Chef)», εντάσσονται 3 θεματικές ενότητες που ορθά ανατέθηκαν στην ειδικότητα ΠΕ88.04 Διατροφής για τη συγγραφή των εκπαιδευτικών εγχειριδίων και, συγκεκριμένα, η «Υγιεινή και Ασφάλεια» (που θα ήταν προτιμότερο να αναφέρεται ως «Υγιεινή και Ασφάλεια Τροφίμων»), η «Τροφογνωσία» και οι «Βασικές Αρχές Διατροφής». Η πρότασή μας ως προς τα απαιτούμενα προσόντα εκπαιδευτών/τριών έχει ως εξής:

Θεματική Ενότητα

Προφίλ Εκπαιδευτών/τριών

Υγιεινή και Ασφάλεια Τροφίμων

Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευσης ΑΕΙ/ΤΕΙ (Επίπεδο 6) ειδικότητας Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων ή ειδικότητας Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου ή ειδικότητας Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής ή Διατροφής και Διαιτολογίας ΑΕΙ/ΤΕΙ, ελλείψει αυτών, Πτυχίο Γεωπονίας με κατεύθυνση στην Τεχνολογία Τροφίμων, ελλείψει αυτών, ειδικότητας Χημείας, ελλείψει αυτών, ειδικότητας Δημόσιας Υγιεινής ή Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας ή Δημόσιας και Ενιαίας Υγείας ή Εποπτών Υγείας με την προϋπόθεση ένταξης του/της εκπαιδευτή/τριας στο μητρώο εκπαιδευτών του Ε.Φ.Ε.Τ.

Τροφογνωσία

Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευσης ΑΕΙ/ΤΕΙ (Επίπεδο 6) ειδικότητας Διατροφής και Διαιτολογίας ή Διαιτολογίας και Διατροφολογίας ή Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας ή Επιστήμης Διατροφής- Διαιτολογίας, ελλείψει αυτών, ειδικότητας Τεχνολόγων Τροφίμων ή Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων ή ειδικότητας Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου, ελλείψει αυτών, Πτυχίο Γεωπονίας με κατεύθυνση στην Τεχνολογία Τροφίμων

Βασικές Αρχές Διατροφής

Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευσης ΑΕΙ/ΤΕΙ (Επίπεδο 6) ειδικότητας Διατροφής και Διαιτολογίας ή Διαιτολογίας και Διατροφολογίας ή Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας ή Επιστήμης Διατροφής- Διαιτολογίας, ελλείψει αυτών, ειδικότητας Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων ή ειδικότητας Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου

 

Επισημαίνουμε ότι τα ανωτέρω τεκμηριώνονται νομικά στα Π.Δ. 78/1989 (ΦΕΚ Α΄36 07-02-1989) και 311/1997 (ΦΕΚ Α΄221/29-10-1997), με τα οποία καθορίστηκαν τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων των τμημάτων Διατροφής της Σχολής Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής των ΑΤΕΙ και του τμήματος Διαιτολογίας του Χαροκόπειου ΑΕΙ αντίστοιχα.

Επικροτώντας την πρόθεση του Υπουργείου για την επικαιροποίηση των οδηγών σπουδών των ΣΑΕΚ (πρώην ΙΕΚ), με το βάρος της ευθύνης που μας βαρύνει καταγράψαμε τις ανωτέρω παρεμβάσεις, προκειμένου να διορθωθούν εγκαίρως οι όποιες παράλογες ή στρεβλές αναθέσεις έχουν καταγραφεί στους προτεινόμενους οδηγούς σπουδών. Η επαγγελματική κατάρτιση οφείλει να κερδίσει το χώρο που της ανήκει στη χώρα μας και οι απόφοιτοι/ες να κερδίσουν όσα περισσότερα εφόδια απαιτούνται για την ομαλή ένταξή τους στον επαγγελματικό στίβο.

Ως εκ τούτου, αιτούμαστε την ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΣΤΟΛΗ των νέων οδηγών κατάρτισης για το παρόν έτος 2024-2025, προκειμένου, με την παρέμβαση του Υπουργού και των εμπλεκόμενων Φορέων, να τροποποιηθούν οι αναθέσεις μαθησιακών ενοτήτων σε εκπαιδευτές/τριες, να κατανεμηθούν ορθά οι ώρες σε μαθησιακές ενότητες, όπως απαιτείται, καθώς και να διορθωθεί το αναλυτικό περιεχόμενο ορισμένων μαθησιακών ενοτήτων, με τη συμβολή, ει δυνατόν, έμπειρων εκπαιδευτών/τριών της αντίστοιχης ειδικότητας.

 

Εκ του ΔΣ της ΕΔΔΕ

 

Η Επιστολή σε pdf, εδώ :
Επιστολή ΕΔΔΕ για οδηγούς σπουδών ΣΑΕΚ 

Σχετικά Κείμενα: