Ανακοίνωση ΕΔΔΕ για το άρθρο 74

Ανακοίνωση ΕΔΔΕ για το άρθρο 74

EDDE

Προς

  • Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (Υπόψιν Υφυπουργού Αθλητισμού)
  • Υπουργείο Υγείας (Υπόψιν Υπουργου Υγείας, Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας)

Αξιότιμοι κοι Υπουργοί

H Ένωση Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδας (Ε.Δ.Δ.Ε.) ιδρύθηκε το 2009 και αποτελεί το μοναδικό φορέα ισότιμης εκπροσώπησης όλων των επαγγελματιών Διαιτολόγων Διατροφολόγων τριτοβάθμιας εκπαίδευσής στην Ελλάδα. Τα 1284 μέλη της είναι ενταγμένα σε περιφερειακά τμήματα τα οποία καλύπτουν όλα τις διοικητικές περιφέρειες της Ελλάδας.

Στόχος της ΕΔΔΕ είναι η προαγωγή της δημόσιας υγείας, η ενημέρωση και η προάσπιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών και η διασφάλιση της εύρυθμης προσφοράς διαιτολογικών υπηρεσιών.

Από το 2009 η ΕΔΔΕ έχει πραγματοποιήσει σειρά παρεμβάσεων για την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των διαιτολόγων αλλά και την εν γένει θωράκιση της δημόσιας υγείας από την διενέργεια διαιτολογικών πράξεων από μη διαιτολόγους – διατροφολόγους, χωρίς δηλαδή εχέγγυα πλήρους και τετραετούς εξειδίκευσης.

Με τα Π.Δ. 78/1989 (ΦΕΚ Α΄36 07-02-1989) και 311/1997 (ΦΕΚ Α΄221/29-10-1997) καθορίστηκαν τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων των τμημάτων Διατροφής της Σχολής Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής των ΑΤΕΙ και του τμήματος Διαιτολογίας του Χαροκόπειου ΑΕΙ αντίστοιχα. Με βάση τις ανωτέρω ρυθμίσεις και την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των ανωτέρω τμημάτων, εκδόθηκε (κατ’εξουσιοδότηση του αρ.52 § 4 του ν.2519/1997), το ΠΔ 133/2014 (ΦΕΚ Α΄213 01-10-2014), με το οποίο θεσπίστηκε συγκεκριμένο πλαίσιο για την άσκηση του επαγγέλματος του Διαιτολόγου –Διατροφολόγου και ορίστηκε ότι το επάγγελμα ασκείται αποκλειστικά από του πτυχιούχους των Τμημάτων των ανωτέρω ΑΕΙ και ΑΤΕΙ. Προβλέφθηκε επιπλέον η λήψη Άδειας Άσκησης Επαγγέλματος ως τυπική προϋπόθεση για τη νόμιμη άσκησή του, με προφανείς θετικές επιδράσεις στη δημόσια υγεία, αποκλείοντας έτσι πρόσωπα που ασκούν παράνομα διαιτολογικές πράξεις χωρίς τις νόμιμες προϋποθέσεις.

Ως εκ τούτου οι διαιτολογικές πράξεις όπως αυτές περιγράφονται στο ανωτέρω θεσμικό πλαίσιο, μεταξύ των οποίων είναι και η κατάρτιση διαιτολογίων, μπορούν να ασκούνται αποκλειστικά από κατόχους νόμιμης άδειας άσκησης επαγγέλματος αποφοίτους ΑΕΙ – ΑΤΕΙ, υπό τις προϋποθέσεις και τους όρους του νόμου, υποκείμενοι πάντοτε στον έλεγχο των αρμοδίων κρατικών οργάνων (Περιφέρεια κ.λ.π)

Εξάλλου σύμφωνα με την υπ’αριθιμόν 3215/1998 (ΦΕΚ Β' 655/30.6.1998) απόφαση του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας (Προϋποθέσεις εγκατάστασης και λειτουργίας Μονάδων αδυνατίσματος και διαιτολογικών Μονάδων.), τίθενται οι όροι και οι προϋποθέσεις εγκατάστασης και λειτουργίας των διαιτολογικών μονάδων αλλά και των αυτοτελών διαιτολογικών γραφείων.

Δυστυχώς το άρθρο 74 του υπό διαβούλευση  σχέδιο νόμου «Επιτροπή επαγγελματικού αθλητισμού – Προπονητές και εκπαιδευτές – Ιδιωτικά γυμναστήρια και ιδιωτικές σχολές εκμάθησης αθλημάτων και άλλες διατάξεις», αποτελεί μια κακή επανάληψη των νομικών ακροβασιών του παλαιότερου νομικού πλαισίου, με σημαντικές αντιφάσεις αλλά και αντικρουόμενες (ξανά) με την ισχύουσα νομοθεσία διατάξεις. Και σε αυτό, όπως τότε, επιχειρείται

  1. Η εκχώρηση επαγγελματικών δικαιωμάτων επαγγελμάτων Υγείας σε πτυχιούχους που καμία σχέση με τα επαγγέλματα Υγείας δεν έχουν. Για κάτι τέτοιο αρμόδιο είναι ΜΟΝΟ το Υπ. Παιδείας.
  2. Η αλλοίωση της φυσιογνωμίας των Γυμναστηρίων και την μετατροπή τους από χώρους άθλησης, σε χώρους παροχής πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
  3. Η παράνομη εξουσιοδότηση ανειδίκευτου και μη επιστημονικά κατηρτισμένου προσωπικού να προβαίνει σε πράξεις Διαιτολογίας θέτοντας έτσι σε άμεσο κίνδυνο την υγεία των πολιτών.
  4. Η διαμόρφωση όρων αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των ελεύθερων επαγγελματιών Διαιτολόγων Διατροφολόγων.

Αλλά το σημαντικότερο τίθεται σε νέο και μεγαλύτερο κίνδυνο η ίδια η Δημόσια Υγεία.

Ειδικότερα:

Πρώτον στην παράγραφο 1 εδάφιο β του άρθρου 74  «Πρόσθετες υπηρεσίες – συστέγαση» προβλέπεται ότι «1.Τα ιδιωτικά γυμναστήρια και οι ιδιωτικές σχολές εκμάθησης αθλημάτων επιτρέπεται να παρέχουν στα μέλη τους, συμπληρωματικά, πλέον των κυρίως παρεχόμενων υπηρεσιών σωματικής εκγύμνασης και άσκησης και εκμάθησης αθλημάτων του άρθρου 53……..(β) υπηρεσίες διατροφικής υποστήριξης και διαιτολογίας, εφόσον απασχολούν διαιτολόγο – διατροφολόγο που κατέχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, σύμφωνα με το π.δ. 133/2014 (Α΄ 213) ή πτυχίο ή μεταπτυχιακό ή διδακτορικό δίπλωμα Σ.Ε.Φ.Α.Α ή Τ.Ε.Φ.Α.Α ελληνικού ή ισότιμου Α.Ε.Ι, με ειδίκευση στην αθλητική διατροφή,»

Είναι απορίας άξιον πως οι συντάκτες του άρθρου ενώ αναφέρουν ως προϋπόθεση για τον Διαιτολόγο Διατροφολόγο την ύπαρξη Άδεια Άσκησης Επαγγέλματος που προκύπτει από το ΠΔ 133/2014, στη συνέχεια την καθιστούν αμέσως ισότιμη , με βασικό πτυχίο ή μεταπτυχιακό τίτλο στην Αθλητική Διατροφή. Είναι δεδομένο ότι κανένας μεταπτυχιακός τίτλος δεν μπορεί να αποδώσει κανένα επαγγελματικό δικαίωμα.Πόσο δε περισσότερο βασικά πτυχία που δεν αναφέρονται στο ΠΔ 133/2014. Με την ανωτέρω διάταξη θα δημιουργηθεί το νομικό παράξοδο, ενώ κάποιος κάτοχος βασικού πτυχίου ή μεταπτυχιακού τίτλου στην Αθλητική Διατροφή, θα απαγορεύεται να ασκεί διαιτολογικές πράξεις ιδιωτικώς, τούτο δε να επιτρέπεται κατ’εξαίρεση εντός των γυμναστηρίων (!!!). Πόσο δε περισσότερο όταν:

  •  Η υπάρχουσα νομοθεσία κάνει σαφή διάκριση ανάμεσα στο ρόλο του Διαιτολόγου Διατροφολόγου και άλλων ειδικοτήτων στο θέμα παροχής Διαιτολογικών υπηρεσιών, όπως προκύπτει από το νόμο3215/3-6-98 (ΦΕΚ 655 τ. Β /30-6-98) άρθρο 1 και άρθρο 6 παράγραφος 1.
  • Υπάρχουν αμετάκλητες καταδικαστικές αποφάσεις του Πταισματοδικείου Αθηνών κατά πτυχιούχων άλλων ειδικοτήτων με μεταπτυχιακούς τίτλους στην αθλητική διατροφή για παραβίαση του άρθρου 414 του Π.Κ. για παράνομη άσκηση επαγγέλματος (σας επισυνάπτουμε μερικές από αυτές ανωνυμοποιημένες). Οι ισχυρισμοί περί κατοχή τίτλων απορρίπτονται από τα δικαστήρια της ουσίας, λόγω της έλλειψης της τυπικής προϋπόθεσης της Βεβαίωσης Άσκησης Επαγγέλματος.
  • Στο αμέσως επόμενο εδάφιο 2 του υπό διαβούλευση άρθρου αναφορικά με τις υπηρεσίες μάλαξης (μασάζ), φυσιοθεραπείας ή κινησιοθεραπείας, αυτές αποδίδονται αποκλειστικά σε φυσικοθεραπευτές που κατέχουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις (εδώ οι ισχύουσες διατάξεις είναι πιο ισχυρές από τις διατάξεις που αφορούν τους Διαιτολόγους Διατροφολόγους;)
  • Απουσιάζει παντελώς οποιαδήποτε επιπλέον προϋπόθεση λειτουργίας διαιτολογικού γραφείου σύμφωνα με την υπ’αριθμόν 3215/1998 (ΦΕΚ Β' 655/30.6.1998) απόφαση του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας (Προϋποθέσεις εγκατάστασης και λειτουργίας Μονάδων αδυνατίσματος και διαιτολογικών Μονάδων.), ήτοι ύπαρξη ζυγού, ηλεκτρονικού υπολογιστή κ.λ.π.

Θα πρέπει να τονίσουμε επίσης ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως αναφορά σε παραπέρα όρους και προϋποθέσεις για την παροχή υπηρεσιών διατροφικής υποστήριξης και διαιτολογίας. Σε αντίθεση με την υ.α. 3215/3-6-98 (ΦΕΚ 655 τ. Β /30-6-98) και τροποποιήσεις της όπου μαζί με την προϋπόθεση ύπαρξης Άδειας Άσκησης Επαγγέλματος Διαιτολόγου Διατροφολόγου συνυπάρχουν ένα πλήθος άλλων τεχνικών προϋποθέσεων που εξασφαλίζουν σε ένα ελάχιστο βαθμό, όρους ορθής και ασφαλούς παροχής υπηρεσιών προς τους πολίτες με σκοπό την διαφύλαξη της Δημόσιας Υγείας.

Δεύτερον θα θέλαμε επίσης να εκφράσουμε τον σοβαρό προβληματισμό μας για το περιεχόμενο της παραγράφου 2 του υπό διαβούλευση άρθρου 74  όπου αναφέρεται ότι :
”Τα ιδιωτικά γυμναστήρια και οι ιδιωτικές σχολές εκμάθησης αθλημάτων επιτρέπεται να εγκαθιστούν, για χρήση από τα μέλη τους, μηχανήματα αυτόματης παρασκευής – πώλησης τροφίμων και ποτών, καθώς και να πωλούν στα μέλη τους τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά, ύστερα από γνωστοποίηση σύμφωνα με τα άρθρα 10 και 12 της υπ’ αριθ. 16228/17-05-2017 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β΄ 1723) και σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.”

Δυστυχώς σε αυτή την κατηγορία των τυποποιημένων τροφίμων και ποτών περιέχονται και προϊόντα υποκατάστατα γεύματος τα οποία διακινούνται μέσω εταιριών με Πολυεπίπεδου Μάρκετινγκ/Δικτυακού Μάρκετινγκ. Η προώθηση και σύσταση προς τους καταναλωτές γίνεται σχεδόν αποκλειστικά από μη ειδικευμένους  προωθητές. Αξίζει να τονίσουμε εδώ ότι στη παγκόσμια βιβλιογραφία υπάρχουν αναφορές για σημαντικές βλάβες στη υγεία καταναλωτών που χρησιμοποίησαν προϊόντα που διακινούνται ΚΑΙ στην Ελληνική αγορά με την ιδιότητα του τυποποιημένου τροφίμου / ποτού/ ροφήματος.

Όλα τα παραπάνω δεν ρυθμίζουν τους κανόνες λειτουργίας των Γυμναστηρίων και ιδιωτικών σχολών εκμάθησης αθλημάτων αλλά διαλύουν κάθε έννοια ελέγχου και νομιμότητας σε ότι αφορά υπηρεσίες διατροφικής υποστήριξης και διαιτολογίας. Παραδίδουν την υγεία των πολιτών στα χέρια επιχειρηματιών και εγκαταλείπουν στην τύχη τους όλους τους καταναλωτές χωρίς καμία απολύτως προστασία.

Κατόπιν όλως αυτών ζητάμε ζητάμε  

Την τροποποίηση του εδάφιου β της παραγράφου 1 του άρθρου 74 από “(β) υπηρεσίες διατροφικής υποστήριξης και διαιτολογίας, εφόσον απασχολούν διαιτολόγο – διατροφολόγο που κατέχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, σύμφωνα με το π.δ. 133/2014 (Α΄ 213) ή πτυχίο ή μεταπτυχιακό ή διδακτορικό δίπλωμα Σ.Ε.Φ.Α.Α ή Τ.Ε.Φ.Α.Α ελληνικού ή ισότιμου Α.Ε.Ι, με ειδίκευση στην αθλητική διατροφή,”

σε

“(β) υπηρεσίες διατροφικής υποστήριξης και διαιτολογίας, εφόσον απασχολούν διαιτολόγο – διατροφολόγο που κατέχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, σύμφωνα με το π.δ. 133/2014 (Α΄ 213) και με τις προϋποθέσεις της υπ’αριθμόν 3215/1998 (ΦΕΚ Β' 655/30.6.1998) απόφασης του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας (Προϋποθέσεις εγκατάστασης και λειτουργίας Μονάδων αδυνατίσματος και διαιτολογικών Μονάδων.),”

Και

Την τροποποίηση της παραγράφου 2 του αρ. 74 από

”Τα ιδιωτικά γυμναστήρια και οι ιδιωτικές σχολές εκμάθησης αθλημάτων επιτρέπεται να εγκαθιστούν, για χρήση από τα μέλη τους, μηχανήματα αυτόματης παρασκευής – πώλησης τροφίμων και ποτών, καθώς και να πωλούν στα μέλη τους τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά, ύστερα από γνωστοποίηση σύμφωνα με τα άρθρα 10 και 12 της υπ’ αριθ. 16228/17-05-2017 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β΄ 1723) και σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.”
σε

”Τα ιδιωτικά γυμναστήρια και οι ιδιωτικές σχολές εκμάθησης αθλημάτων επιτρέπεται να εγκαθιστούν, για χρήση από τα μέλη τους, μηχανήματα αυτόματης παρασκευής – πώλησης τροφίμων και ποτών, καθώς και να πωλούν στα μέλη τους τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά, που δεν αφορούν την διαχείριση ή την σύσταση του σωματικού βάρους,  ύστερα από γνωστοποίηση σύμφωνα με τα άρθρα 10 και 12 της υπ’ αριθ. 16228/17-05-2017 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β΄ 1723) και σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.”

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

    

Σχετικά Κείμενα: